LATAR BELAKANG INDUSTRI SOS DI MALAYSIA
Asal usul nama sos malaysia
Sos diambil daripada perkataan Inggeris iaitu sauce, manakala perkataan sauce adalah perkataan Perancis yang diambil dari Latin, salsus yang bermaksud masin. Menerusi enjin carian di internet, sos adalah antara elemen penting dalam masakan di seluruh dunia dan digunakan dalam pelbagai masakan sama ada sebagai bahan tambahan dalam makanan atau sebagai bahan sampingan.
Sos diambil daripada perkataan Inggeris iaitu sauce, manakala perkataan sauce adalah perkataan Perancis yang diambil dari Latin, salsus yang bermaksud masin. Menerusi enjin carian di internet, sos adalah antara elemen penting dalam masakan di seluruh dunia dan digunakan dalam pelbagai masakan sama ada sebagai bahan tambahan dalam makanan atau sebagai bahan sampingan.
Produk sos dan rakyat Malaysia
Boleh dikatakan, perasa sos yang sering menjadi pilihan rakyat Malaysia adalah sos cili kerana ia sesuai dengan sinonim dengan rakyat Malaysia dan cita rasa masyarakat negara ini yang kebanyakannya menyukai rasa yang agak pedas selain memerlukan penambah rasa dalam setiap makanan. Selain itu, sos cili sering dijadikan bahan sampingan dalam juadah makanan. Selain itu, industri sos di Malaysia ini juga semakin berkembangan. Tanaman cili di Malaysia bukan sahaja hanya berasakan sos sahaja tetapi di tambah nilai dengan menambah ikan dan udang di dalamnya.
Industri sos di Malaysia boleh dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu:
1.Kumpulan Besar
Kategori ini dilihat apabila pengeluar mampu memasarkan produk mereka hingga keseluruh Malaysia dan syarikat yang telah stabil disamping mempunyai perkongsian pasaran “market share” yang luas. Penggunaan teknologi dan mesin serta kilang yang besar mampu mengeluarkan produk dalam kuantiti yang banyak pada setiap hari. Syarikat ini juga selalu mempromosikan produk dengan menggunakan media massa. Antara syarikat kategori ini ialah Region Food Industries Sdn. Bhd. dengan jenama produk Life. Nestle (Malaysia) Berhad dengan jenama produk iaitu Maggi. Campbell Cheong Chan (M) Sdn. Bhd. dengan jenama produk Kimball. Zara Foodstuff Industries dengan jenama Kipas Udang.
Kategori ini dilihat apabila pengeluar mampu memasarkan produk mereka hingga keseluruh Malaysia dan syarikat yang telah stabil disamping mempunyai perkongsian pasaran “market share” yang luas. Penggunaan teknologi dan mesin serta kilang yang besar mampu mengeluarkan produk dalam kuantiti yang banyak pada setiap hari. Syarikat ini juga selalu mempromosikan produk dengan menggunakan media massa. Antara syarikat kategori ini ialah Region Food Industries Sdn. Bhd. dengan jenama produk Life. Nestle (Malaysia) Berhad dengan jenama produk iaitu Maggi. Campbell Cheong Chan (M) Sdn. Bhd. dengan jenama produk Kimball. Zara Foodstuff Industries dengan jenama Kipas Udang.
2. Kecil dan sederhana
Kategori ini pula dilihat apabila pengeluar adalah para usahawan kecil dan sederhana yang baru di dalam bidang ini. Mereka tidak menggunakan media massa untuk mempromosikan produk tetapi produk terus dihantar ke peruncit untuk dijual kepada pengguna. Pengeluaran produk hanya mampu sampai ke sesetengah daerah ataupun negeri di Malaysia. Antara syarikat kategori ini ialah Mudim Sdn. Bhd dengan jenama Mudim dan SMN Food. Sdn. Bhd dengan jenama Cap Kaki Ayam.
Kesimpulan
Produk sos di Malaysia mampu diperluaskan lagi jika pengusaha bertindak dan mengorak langkah ke depan dengan mengembangkan lagi produk yang dikeluarkan secara mempromosikan, meningkatkan stuktur rasa selain mengiklanan dan pemasaran. Tidak dinafikan banyak produk sos bumiputra sudah berjaya memecah masuk pemasarannya ke negara barat tetapi masih ramai rakyat Malaysia yang menghasilkan sos tetapi masih di takuk yang lama dan tiada peningkatan. Oleh itu, inisiatif perlu dilakukan bagi mengkatkan lagi indeks pengeluran sos di Malaysia.
NUR LIYANA BINTI SUIED S21394
0 comments: